dum reporter

Publicerad 2007-09-15 17:45:42 i Allmänt,

taget från, www.lararnastidning.se

En satsar på att bli bergsprängare, en annan ska bli målare och en tredje snickare. Tjejerna på byggprogrammet i Kista har inriktningen klar för framtiden. Och om killarna kommer med nedlåtande kommentarer så ger de igen.  

Petra, Amy, Emmelie, Caroline och Linda står och väljer bland några handskar som skolan har beställt från en byggklädesfirma. De grövre handskarna försvinner snabbt, sedan försvinner de som liknar trädgårdshandskar medan de gula diskhandskarna i gummi blir kvar på bordet. 
   - Vi har diskmaskin hemma, säger Caroline Kinderås och tar med sig sina kompisar ut för att gå mot byggården. 
Ingen av tjejerna tycker att de har råkat ut för något kränkande på skolan. Men någon enstaka gång har de fått höra från en kille att de aldrig kommer att orka med byggjobbet eftersom de är för klena eller att de inte ska ta killarnas jobb. Caroline Kinderås menar att det inte förekommer fler sexistiska kommentarer i skolan än i samhället i stort. 
   - Det spelar nog ingen roll om man jobbar på en byggarbetsplats eller åker tunnelbana, där man ofta får höra kommentarer som kolla in rumpan eller liknande. Det kan sägas högt och tydligt av både killar och gubbar. 
Lärarna på skolan får bra betyg men det skulle vara roligt med fler kvinnor som lärare i de yrkesinriktade ämnena, tycker flickorna.  
   - Nu har vi bara en tjej i byggämnena. Hon är lärare i sprängämnen och borrning. Hon är min förebild. Jag ska också försöka bli bergsprängare. Det är ett spännande yrke skulle jag tro, säger Caroline Kinderås
Alla sex tjejer som är med på fikat har valt byggprogrammet i första hand utom Amy Karlsson  ( Petra Nyberg) som började på naturprogrammet. 
   - Jag trivdes inte där och jag fastnade för den här utbildningen med mycket praktik som jag har i lärlingsspåret. Många tror att man väljer bygg för att man har dåliga betyg och inte kommer in på annat. Men vi har valt det här för att vi vill.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caroline

Urgrym brud som älskar livet, sin underbara sambo i norra Stockholm. Jag är nybliven moster till världens sötaste Ella. Jag skriver om allt som rör mitt liv, bra som dåligt. Lev väl!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela